ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی
-
آدرس :تهران، خیابان ولی عصر(عج)، بالاتر از چهارراه نیایش، خیابان استاد دریابندری(ارمغان غربی)، پلاک 3(ساختمان سابق شورای عالی ایرانیان خارج از کشور)، طبقه سوم
-
تلفن : 22660770
-
وبسایت : http://cogc.ir/
درباره ستاد:
تاریخچه علوم شناختی در ایران:
در سال ۱۳۹۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب سند نقشه جامع علمی کشور حوزه علوم شناختی را به عنوان اولویت الف علمی کشور ذکر و معرفی نمود.در سال ۱۳۹۱ بر اساس مفاد سند مزبور، ستاد راهبری توسعه علوم و فناوریهای شناختی در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تاسیس و دکتر سید کمال خرازی به دبیری این ستاد منصوب گردید هم اینک ستاد راهبری توسعه علوم و فناوریهای شناختی فعالانه در جهت اجرای وظایف محوله در سند راهبردی تلاش می کند و با تاسیس پایگاه اطلاع رسانی خود با آدرس www.cogc.irبه حمایت از دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی، اساتید و دانشجویانی که در حوزه علوم و فناوریهای شناختی به پژوهش اشتغال دارند می پردازد.
خوشبختانه، تعداد دانشگاهها و مراکزی که به تربیت دانشجو در رشته های مختلف زیر شاخه مجموعه علوم شناختی می پردازند رو به افزایش است و در این میان می توان به اسامی زیر که موفق به دریافت مجوز برگزاری رشته های مزبور که در دفترچه کنکور ذیل گروه علوم پایه و تحت عنوان مجموعه علوم شناختی معرفی می شوند، شده اند اشاره کرد:
پژوهشکده علوم شناختی پژوهشگاه دانشهای بنیادی (مرکز فیزیک نظری و ریاضیات)
پژوهشکده علوم شناختی (غیر انتفاعی)
پژوهشکده علوم شناختی دانشگاه شهید بهشتی
دانشگده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه کردستان (در دست اقدام)
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان (در دست اقدام)
اهداف ستاد (چشم انداز و اهداف اصلی و فرعی):
- تولید و توسعه نظریههای علمی در باب کارکردهای ذهن و چگونگی شناخت و رابطه آن با مغز در حوزه علوم شناختی بر اساس مبانی انسانشناسی اسلام در زمینه ماهیت نفس، ذهن و کارکردهای آن
- تولید و توسعه علوم پایه در زمینه مطالعات مغز و کارکردهای شناختي
- دستیابی و توسعه روشهای پرورش و تقویت توانمندیها و کارکردهای شناختی
- بهرهبرداری و توسعه فناوریها و ابزارهای واسط مغز و رایانه و انسان و ماشین
- دستیابی و توسعه روشهای درمان نابهنجاریهای روانی و اصلاح کاستیهای شناختی
- دستیابی و توسعه سامانههاي مصنوعي الهامگرفته از سامانههاي شناختي و مغز
- کسب رتبه اول منطقهای و مرجعیت علمی در عرصه علوم و فناوریهای شناختی
رسالت ستاد : « توسعه و بکار گیری دانش و فناوری های شناختی برای توسعه و اقتدار ملی » است.
این رسالت، می تواند در موارد ذیل متجلی گردد:
ارتقاء سرمایه شناختی جامعه و بهبود کیفیت زندگی
خلق ثروت با توسعه شناختی
اقتدار ملی و ارتقاء توان دفاعی با توسعه رویکرد شناختی
توانمندسازی و ارتقای فرآیندها و فعالیت های داخلی ستاد برای ایفای نقش بهتر
ارتقای توانمندی علمی
بنابر این، هریک از فعالیت های ستاد، حتماً با یک یا چند رسالت فوق مرتبط خواهد بود.
اولویتهای حمایتی (موضوعات و سرفصلهای اولویتدار در کسب حمایتهای ستاد):
حوزه سلامت شناختی
-
-
-
- ارتقای سلامت شناختی جامعه
- سنین بالای 50 سال (حفظ و نگهداری)
- سنین صفر تا 5 سال (مراقبت از رشد مغزی کودکان)
- سنجش، پیشگیری، پایش، مدیریت، بازتوانی و ارتقای شناختی
- ارتقای سلامت شناختی جامعه
-
-
حوزه آموزش و تربیت نیروی انسانی
- آموزش عالی:
-
-
- ایجاد رشته های جدید
- تقویت ادبیات
-
-
- آموزش و پرورش:
-
-
- ارتقای تربیت
- رشد شناختی
-
-
حوزه علوم اجتماعی
-
-
-
- تحلیل و ارائه راهکارهای سیاستی
- توسعه اکوسیستم ها به کمک داده کاوی هوشمند به توان شناختی
-
-
توسعه ابزارها و زیر ساخت ها
-
-
-
- تامین ابزارهای موردنیاز مطالعه و توسعه علوم و فناوریهای شناختی
- (توسعه صادرات و جایگزینی واردات)
-
-
امنیت ملی
-
-
-
- تقویت امنیت ملی پایدار
-
-
توسعه رشته های مضاف علوم شناختی
-
-
-
- توسه و توانمند سازی کاربست های سایر علوم با بهره گیری از علوم و فناوری های شناختی
-
-
استراتژی های ستاد
- شناسایی
- توسعه زیرساخت (سخت افزاری)
- توسعه و کارآمد سازی بازارها و اکوسیستم ها در حوزه مرتبط
- توسعه پژوهش
- توسعه نیروی انسانی
- ترویج
اقدامات ذیل استراتژی ها (کد برنامه ها)
انواع اقدامات استراتژیک
شناسایی
- شناسایی وضعیت علوم شناختی در ایران
- شناسایی ابزارها
- شناسایی بازارها و زنجیره تامین داخلی و بین المللی
- شناسایی کتاب های اصلی و مرجع بین المللی در حوزه شناختی
- شناسایی مراکز معتبر علمی دنیا و شناسایی پتانسیل های منطقه ای (نقش ستاد در این کشورها)
- به روز سازی و تهیه لیست کتاب های منتشره در حوزه علوم شناختی در سطح کشور و ترویج آن
توسعه زیرساخت سخت افزاری
- حمایت از آزمایشگاه ها
-
-
-
-
- بازدید از آزمایشگاه ها
- توسعه شبکه آزمایشگاهی
- حمایت از استفاده از زیر ساخت های توسعه یافته
- حمایت از ایجاد و تجهیز آزمایشگاه های بالینی -پژوهشی در حوزه شناختی در دانشگاهی علوم پزشکی و مراکز درمانی
- توسعه آزمایشگاه های کوچک
- حمایت از تجهیز آزمایشگاه های تحت حمایت در قالب طرح های پژوهشی و توسعه فناوری
-
-
-
-
- برگزاری چالش
توسعه و کارآمد سازی بازارها و اکوسیستم ها در حوزه مرتبط
-
-
-
-
-
- حمایت از تولید محصولات و خدمات اولیه
- ایجاد AB&CB
- توسعه اکوسیستم
- حمایت از شرکتهای دانش بنیان جهت فروش محصولات و خدمات شناختی
- حمایت از تعاملات تجاری بین المللی
- تدوین/توسعه استاندارد
-
-
-
-
توسعه پژوهش
-
-
-
-
-
- حمایت از مقالات ISI
- حمایت از طرح های در حال اجرا پژوهشی و توسعه فناوری
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- طرح های حوزه ایمپلنت ( محل تلاقی با کارگروه خواندن و نوشتن در مغز)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- تشکیل گروه های علمی و فناور الویت الف
- حمایت از پایان نامه های ارشد و دکتری-مرحله اول
- حمایت از پایان نامه های ارشد و دکتری-مرحله دوم
- حمایت از مقالات علمی پژوهشی داخلی
- حمایت از تعاملات پژوهشی بین المللی
-
-
-
-
توسعه نیروی انسانی
-
-
-
-
-
- کمک هزینه سفر جهت ارائه مقاله به اساتید
- کمک هزینه سفر جهت ارائه مقاله به دانشجویان دکتری
- دعوت از اساتید برجسته خارجی برای برگزاری سمینارها و کارگاه های آموزشی کوتاه مدت
- آموزش مترجمین حرفه ای در حوزه علوم شناختی
- مسابقات دانشجویی
- مسابقات دانش آموزی
- رشته های تحصیلی جدید و یا فلوشیپ و گرایش جدید
- سمینارها،هم اندیشی ها، کنگره و سمپوزیم
- برگزاری کارگاه های تخصصی، مدرسه اساتید جوان
- برگزاری کارگاه تربیت مربیان متخصص جهت ارائه مطالب در مراکز استانها
- برگزاری کارگاه های تخصصی، مدرسه دانش آموزی و دانشجویی
- دوره های کوتاه مدت مهارت آموزی منجر به فناوری و آموزش تکنیک
- پسا دکتری داخل
- پسادکتری خارج از کشور
- دروس انتخابی
- حمایت از فرصت مطالعاتی اساتید
- فرصت مطالعاتی خارجی، استادیاران جوان
- فرصت مطالعاتی خارجی دانشجویان داخلی
- فرصت مطالعاتی داخلی دانشجویان خارجی
- فرصت مطالعاتی داخلی دانشجویان داخلی
- برگزاری چالش
- حمایت از MD-PhD
-
-
-
-
ترویج
-
-
-
-
-
- رسانه
- حمایت از فصلنامه ها
- حمایت اولیه به صورت ترویجی و درسنامه
- حمایت ثانویه
- رونمایی و نقد کتاب
- تجهیز کتابخانه ها (کتاب های شناختی) و پژوهش سراها
- به روز سازی و تهیه لیست کتاب های منتشره در حوزه علوم شناختی در سطح کشور و ترویج آن
- ساخت کافه مغز و شناخت
- کمپین های مناسبتی (مانند روز جهانی اتیسم، آلزایمر، هفته سلامت روان و...و هفته آگاهی از مغز و برگزاری غرفه جهت معرفی ستاد در دانشگاه ها)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- برگزاری هفته آگاهی از مغز در اسفند ماه به روال سال های گذشته در بخش عمومی، مدارس و دانشگاه ها
- کمپین تاب اوری شناختی
- طرح سفیران مغز و شناخت
- تولید و ترجمه فیلم
- تولید و ترجمه فیلم های کوتاه اینفوگرافی با موضوعات مختلف شناختی و پخش از شبکه های مختلف سیما وشبکه های مجازی
- فیلم های بلند مانند: مستند سینمایی مغز من
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- حضور کارشناسان علوم شناختی در برنامه های گفتگو محور رادیویی و تلویزیونی
- حمایت از سایر رسانه های جمعی
- حمایت از دپارتمان ها و مراکز علوم شناختی در دانشگاه ها
- روزنامه دیواری با توزیع سراسری (مدارس)
- تاسیس انجمن های مغز و شناخت- حمایت از طرح های پژوهشی دانشجویی
- سمینار دانش آموزی (سمینار دانش آموزی سفیران مغز و شناخت) و بازدید دانش آموزان از آزمایشگاه ها و مراکز علمی
- حمایت از مقالات ترویجی
- نمایشگاه دستاوردها
-
-
-
-
برنامه ها
برنامه کلان : ارتقا سرمایه شناختی جامعه ایرانی
- پرورش شناختی
-
-
-
- توسعه استانداردهای ابزارهای پرورش شناختی
- شناسایی ابزارهای استاندارد موجود در کشور
- طراحی و توسعه زیست بوم پرورش شناختی برای فعال سازی ذینفعان
- توسعه بسته های استاندارد پرورش شناختی در مدرسه جهت تکمیل ابزارهای موجود در کشور
- ایجاد بستر برای شرکت های دانش-بنیان جهت توسعه بسته ها و ابزارهای پرورش شناختی استاندارد خارج از مدرسه
-
-
-
- بازی ها: طراحی و بازطراحی بازیهای شناختی برای پرورش شناختی.
-
-
-
- اجرای پایلوت پرورش شناختی در یک منطقه آموزش و پرورش
-
-
-
- ارتقا، حفط و بازتوانی عصب شناختی
-
-
-
- توسعه خدمات BM از طریق آزمایشگاه نقشه برداری مغز برای تشخیص و ارزیابی بیماریهای شناختی
- گام نخست: تدوین RFP با مطالعه دنیا و بازار
- توسعه استانداردهای ابزارهای ارتقا و بازتوانی شناختی
- شناسایی ابزارهای استاندارد موجود در کشور
- طراحی و توسعه زیست بوم ارتقا و بازتوانی شناختی برای فعال سازی ذینفعان
- توسعه خدمات BM از طریق آزمایشگاه نقشه برداری مغز برای تشخیص و ارزیابی بیماریهای شناختی
-
-
-
- شناسایی ابزارها و روش های مورد تائید بین المللی
- شناسایی میزان تقاضا بر روی ابزارها
-
-
-
- توسعه اکوسیستم بازتوانی و ارتقاء شناختی در کشور
- حمایت از توسعه اکوسیستم مراقبت از رشد مغزی کودکان زیر 5 سال
- حمایت از توسعه بسته های استاندارد و فناوری های بازتوانی و ارتقا عصبی شناختی نوین
-
-
-
- توانبخشی شناختی بزرگسالان
- هدایت کردن و جهت دادن برخی پروژه های پژوهشی
- توانبخشی شناختی کودکان دارای اختلالات عصب تحولی
-
-
-
- ایجاد بستر برای شرکت های دانش بنیان جهت بومی سازی ابزارها و روشهای ارتقا و بازتوانی شناختی موجود در سطح بین المللی
- ایجاد بستر برای شرکت های دانش بنیان برای توسعه بسته های عمومی ارتقا قابلیت های شناختی
- واردات و بومی سازی ابزارها و بازیهای شناختی جهت ارتقاء
- طراحی و بازطراحی بازیهای شناختی برای ارتقا شناختی
- امکان سنجی سرمایه گذاری خارجی برای توسعه بازیهایشان (و یا ابزارهایشان) با بوم ایرانی
- ورود بازیگران ایرانی به بازار های بین المللی
- بازطراحی و توسعه ابزارهای بین المللی bs
- برای ارزیابی شناختی و عصبی شناختی (تعیین متر ها)
- بررسی و توسعه بازار
-
-
-
- ارزیابی عصب شناختی
-
-
-
- حمایت از توسعه ابزارهای استاندارد سنجش شناختی کامپیوتری
- حمایت از تحقیق در حوزه ابزارهای نوین و نورو و بایومارکرهای اختلالات شناختی
- ایجاد بستر برای شرکت های دانش-بنیان جهت استفاده از ابزارهای بین المللی استاندارد در کشور (مانند ارزیابی شناختی رانندگان..)
- پایلوت ارزیابی شناختی در سطح ملی در سطح سربازان و مدارس
- ایجاد بستر برای شرکت های دانش-بنیان برای توسعه ابزارهای عمومی خودارزیابی شناختی
- تشکیل نهاد AB و RB
-
-
-
برنامه کلان : توسعه فناوریهای خواندن و نوشتن در مغز و ابزارهای نوین مطالعه مغز
-
-
-
-
- تکمیل ابزارهای مطالعه مغز و عمومی سازی استفاده از آن در مراکز علمی (مانند اپتوژنتیک و ابزارهای تصویر برداری نوری)
- ساخت الکترودهای ثبت و تحریک / فناور و کاربر/
- استراتژی : آماده نگهداشتن + ظرفیت جذب
- بررسی وضعیت الکترودهای نورومانیتورینگ / عصب محیطی (مارکت بزرگ دارد) => کمک به تجاری سازی (با تکنولوژی قبلی) => بررسی مارکت
- تحویل گرفتن سیستم های ثبت و تحریک
- کمک به تجهیز آزمایشگاه های تحقثیقات آموزشی با هدف توسعه دانش و توسعه نیروی انسانی
- کمک به تجهیز مدارس
- کمک به تجاری سازی ارائه خدمات اپتوژنتیک و ابزارهای تصویر برداری نوری
- مارکت در میان پژوهش و محققین
- ساخت الکترودهای ثبت و تحریک / فناور و کاربر/
- تکمیل ابزارهای مطالعه مغز و عمومی سازی استفاده از آن در مراکز علمی (مانند اپتوژنتیک و ابزارهای تصویر برداری نوری)
-
-
-
-
-
-
-
- حمایت از توسعه ابزارهای نوین و ترکیبی تحریک غیر تهاجمی مغز
- تحویل گرفتن محصولی که روی میمون قابل تست است
- فعال سازی سایر مدالیته ها / مطالعه وضعیت جهانی/ مدالیته نوری و فراصوت
- استراتژی: تکنولوژی جایگزین DBS در چند سال آینده و دارای مارکت بزرگ (مانند اعتیاد)
- شاید تدوین RFP و ایجاد گروه پیشران
- تکمیل نسل اول سیستم های کاشتنی در مغز و طراحی نسل دوم
- دریافت گزارشهای نهایی نهایی
- برنامه نسل دوم:
- حمایت از توسعه ابزارهای نوین و ترکیبی تحریک غیر تهاجمی مغز
-
-
-
- استفاده از تراشه های نسل اول
- کاربرد برای تراشه های نسل اول
- اصلاح برخی از تراشه های نسل اول
- توسعه الگوریتمهای wetware مبتنی بر ابزارهای موجود آزمایشگاهی
استراتژی: تحقیقاتی پژوهشی – همکاری با دکتر مهدوی: رقابت میان چند آزمایشگاه – با ایجاد یک پروژه
-
-
-
-
-
-
-
- استراتژی: نسل دو با الگوی شرکتی پیش برود و نه دانشگاهی
-
- DBS شرکت شود (شاید شرکت خصولتی با سرمایه گذاری بالا برای تولید، برندینگ و مارکتنیگ) و کلینیکال ترایال و برنامه توسعه برنامه های بعدی را بگیرد – هم سرمایهگذاری بشود – مدل شرکتی باید طراحی شود شامل همه شرکتهایی که تاکنون فعالیت داشته اند
-
-
-
-
-
- فاز دوم مدار مجتمع + SCS
- برنامه پنجساله تا سودآوری
-
-
-
- توسعه ابزارهای مدرن تحریک مدالیته های حسی برای کنترل کارکرد مغز
- فعلا متوقف
- بررسی کاربردها در توانبخشی بزرگسالان و کودکان و اعتیاد
- توسعه ابزارهای مدرن تحریک مدالیته های حسی برای کنترل کارکرد مغز
-
-
-
برنامه کلان: توسعه کاربرد ترکیبی علوم شناختی، هوش مصنوعی و کلان داده
-
-
-
-
- حمایت از ایجاد و تقویت شرکت های دانش بنیان در حوزه داده کاوی هوشمند به توان شناختی
- اتمام پروژه های زیرساخت
- بازار سازی خدمات – بهره گیری از خدمات با مدل های شناختی
- بررسی توسعه به داده های عکس و فیلم و صوت
- توسعه مرحله دوم : زبانشناسی شناختی و NLP – معنایابی
- طراحی و معماری زنجیره ارزش و اکوسیستم / رگولاتوری با هماهنگی با ستاد دیجتیال
- آزمایشگاه برای تائید و ارزیابی در حوزه زبان طبیعی فارسی
- حمایت از توسعه روشها و فناوری های نوین داده-محور هوشمند -شناختی برای توسعه ابزارهای کمک ارزیابی شناختی
- دیجیتال مارکر متکی بر داده کاوی هوشمند به توان شناخمتی +> دکتر کاظمی
- حمایت از توسعه پروتز های شناختی متکی بر داده
- فعلا متوقف
- حمایت از ایجاد و تقویت شرکت های دانش بنیان در حوزه داده کاوی هوشمند به توان شناختی
-
-
-
برنامه کلان: توسعه دانش و کاربردهای ترکیب فناوری های سلول های بنیادی و شناختی
-
-
-
-
- حمایت از تکمیل قسمت شناختی سلول درمانی پارکینسون
- حمایت از کاربرد مغزهای میناتوری برای تحقیقات شناختی
- حمایت از بکارگیری مغزهای میناتوری برای توسعه wetware و سیستم های یادگیری نوین
-
-
-
برنامه کلان: ادامه توسعه زیرساخت و نیروی انسانی و زیست بوم
-
-
-
-
- حمایت از اساتید و فناوران جهت استفاده از فرصت مطالعاتی و انتقال فناوری اساتید (20 نفر) و دانشجویان دکتری (20 نفر)/تعداد برای امسال بررسی شود/
- حمایت از پژوهشگران پسادکتری
- حمایت از دانشجویان MDPHD
- حمایت از دانشجویان برتر رشته های دکتری علوم شناختی
- حمایت از طراحی و ایجاد مرکز ملی مغز Brain Center
- مرکز رشد، ریسرچ ، آموزش، کسب و کار
- حمایت از تشکیل شتابدهنده تخصصی شناختی
- /انجام شد
- هدایت شتابدهنده های نزدیک به فعالیت در حوزه شناختی
- حمایت از تجهیز آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغزبا MEG
- برنامه ریزی و طراحی آزمایشگاه ملی Brain Mapping نخستی سانان بعنوان زیر مجموعه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز
- حمایت از تکمیل آزمایشگاههای دانشگاههای برتر در راستای اهداف ستاد
- توسعه آموزش های مهارتی و کوتاه مدت در راستای اولویت های ستاد
- حمایت از ایجاد و توسعه کسب و کار شرکت ها و تیم های فناور حوزه شناختی
- تمرکز اکوسیستم سازی و : ارتقاء سرمایه شناختی + داده کاوی شناختی
-
-
-
چشمانداز و ضرورتهای پیش رو:
- ضرورت پوشش بیمه و نرمافزارهای موبایلی به منظور ارزانسازی و در دسترسپذیری خدمات برای سالمندان و کودکان
- ضرورت ایجاد نهاد تنظیم مقررات و اعتباربخش به منظور پاسداری از اصالت و کیفیت ارزیابیها
- ضرورت توسعه پروتکلهای لازم به منظور تأمین محرمانگی، نگهداری و استفاده از دیتا
- ضرورت توسعه آییننامههای لازم از سوی سازمان غذا و دارو به منظور تسهیل در توسعه فناوری و کسب وکارهای سرمایه شناختی
- ضرورت ایجاد مراکز تکامل کودک با ایجاد سیستم ترکیبی دیجیتال و مراکز ارجاع فیزیکی به منظور انجام مداخلات شناختی جهت ارتقای توانمندیهای کودکان و همچنین حفظ و ارتقای قابلیتهای شناختی کودکان با تأخیر تکامل
- ضرورت ایجاد کلینیکهای حافظه به منظور حفظ و ارتقای قابلیتهای شناختی افراد سالمند و میانسال و جلوگیری از اختلالات شناختی (از جمله دمانس و کاهش افت سرمایه شناختی)
- ضرورت ساخت و توسعه ابزارهای ارزیابی و مداخله به منظور ارائه خدمات ارزان و در دسترس با استفاده از تجارب جهانی
- علوم داده و دادهکاوی به توان شناختی
- ضرورت تأسیس آزمایشگاه ملی علوم داده شناختی به منظور اعتباردهی به ابزارها و الگوریتمهای مورد استفاده در دادهکاوی
- ضرورت تأسیس آزمایشگاه سیاستپژوهی به منظور کمک به تصمیمسازی و سیاستگذاری کلان کشور
- ضرورت حکمرانی داده در کشور (پردازش داده با حفظ محرمانگی آن) به منظور تنظیمگری و تسهیل دسترسی به دادهها، حل مسئله و پژوهشهای مرتبط
- پرورش شناختی
- ضرورت تغییر رویکرد در آموزش و پرورش به منظور بهبود کیفیت آموزش در کشور:
- نیاز به تقویت بودجه جدی به منظور تقویت مجدد علوم پایه در کشور
- ضرورت ایجاد مراکز تحقیقات میانرشتهای برای انجام پژوهشهای کاربردی و کمک به تولید ابزارهای نوین به منظور تکمیل زنجیره پژوهش و نوآوری
جدول حمایتهای اصلی:
شماره |
نام حمایت |
مختصری از حمایت |
توضیحات تکمیلی (سقف حمایت یا سایر شرایط اختصاصی) |
1 |
حمایت از پایان نامهها |
ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی با هدف ارتقاء سطح علمی پژوهشگران کشور در زمینه علوم و فناوریهای شناختی و به منظور تقویت انگیزه فعالیت در این عرصه، از فعالیتهای علمی و تحقیقاتی دانشگاهی در این حوزه که در راستای الویتهای مصوب ستاد باشند حمایت و جایزه تشویقی اعطا می نماید.
|
درخواست حمایت تشویقی از پایان نامه در دو شکل قابل ارائه است: 1-پیشنهاد پروژه (مرحله اول): پایان نامه هایی که پیشنهاد پروژه آنها در دانشگاه تصویب شده و هنوز در حال انجام است و به مرحله دفاع نرسیده است. لازم به تذکر است که بیش از سه ماه از زمان تصویب طرح تحقیق در دانشکده محل تحصیل دانشجو نباید گذشته باشد. 2-پایان نامه دفاع شده (مرحله دوم): پایان نامه هایی که درخواست حمایت پیشنهاد پروژه (مرحله اول) آنها قبلاً توسط ستاد تأیید و دفاع از پایان نامه انجام شده است که بیش از یک ماه از دفاع نباید گذشته باشد. |
2 |
حمایت از طرحهای پژوهشی، توسعه فناوری و مطالعاتی |
فراخوان دسته ج (مجموع چند پایان نامه)ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی به منظور توسعه هم افزایی پایان نامه ها و رساله های دانشجویی در راستای رسیدن به اهداف مشخص در حوزه علوم شناختی، از طرحهای پژوهشی دسته ج (ترکیبی از چند پایان نامه) حمایت مینماید. |
هدف از اجرای طرحهای دسته ج تشکیل گروههای تحقیقاتی در حوزه شناختی است. تشکیل هر گروه از طریق تعریف مجموعهای از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری که رسیدن به یک هدف مشترک و مشخص در حوزه شناختی را هدف قرار داده اند دنبال میگردد. با توجه به اینکه اینگونه طرحها مجموعهای از پایاننامهها است و طبق روال دانشگاهها و مراکز علمی ارزیابی میگردند، تنها در یک مرحله داوری میشوند . |
3 |
حمایت از انتشار کتب |
۱. حمایت اولیه (قبل از چاپ) در حمایت اولیه، عناوین معینی با سفارش ستاد در سه قالب کتاب های ترویجی بروشوری (برای توزیع رایگان)، کتاب های ترویجی آموزشی (انتشار در فضای مجازی و یا بازارکتاب)، و کتاب های مرجع آموزشی (انتشار در فضای مجازی و یا بازارکتاب) تعریف می گردد و میزان حمایت طبق قرارداد ستاد با انجمن های علمی و یا ناشران همگام با پیشرفت کتاب پرداخت می گردد. ۲. حمایت ثانویه (پس از چاپ) علاوه بر حمایت های اولیه، ستاد به منظور تشویق فعالیتهای ترویجی مرتبط با علوم شناختی، حمایت ثانویه ای را نیز از نویسندگان کتاب های این حوزه از دانش، اعطا میکند. در این قالب، کتابهای درسی و یا ترویجی ترجمه شده، گردآوری شده، تألیفی و تصنیفی درحوزه علوم و فناوری های شناختی پس از چاپ توسط ستاد داوری و با توجه به ضوابط مورد حمایت قرار خواهند گرفت. |
۱- این حمایتها فقط به کتب چاپ شده تعلق میگیرد و قبل از چاپ هیچ حمایتی از آن انجام نمیگیرد. 2- در صورتی که کتاب تألیفی و تصنیفی به زبان انگلیسی و توسط یکی از ناشرین معتبر خارجی به چاپ برسد مبلغ تشویقی تا دو برابر افزایش خواهد یافت. در صورتی که موضوع کتاب فلسفه ذهن با دیدگاههای ایرانی اسلامی باشد این افزایش تا سه برابر افزایش خواهد یافت 3-نباید از تاریخ انتشار کتاب بیش از یکسال گذشته باشد. به چاپ مجدد نیز تشویق تعلق نمی گیرد، مگر اصلاحات اساسی در آن انجام گرفته باشد. |
4 |
حمایت از کارگاهها و سمینارها |
کارگاه ها و سمینارهایی که شامل حوزه های نوظهور علوم و فناوری های شناختی باشد، در اولویت قرار دارند. پیشنهاد کارگاه هایی که با همکاری انجمن های علوم شناختی، دانشگاه های مجری دوره های تحصیلات تکمیلی علوم شناختی و یا مراکز علمی و فناوری بین المللی معتبر انجام شود، در اولویت قرار دارند.
|
برگزار کنندگان کارگاه آموزشی باید درخواست خود را جهت کسب حمایت از ۳ ماه قبل از برگزاری تسلیم ستاد کرده باشند. کارگاه های تخصصی در حوزههای پژوهشی مشتمل بر ابزار شناسی و روش شناسی پژوهشهای علوم شناختی، ارزیابی و مداخله در عملکردهای شناختی و مدلسازی محاسباتی شناختی برای مخاطبین کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکتری در رشته های مرتبط . کارگاه های آموزش مشاورین دانشگاه ها برای ارتقای مهارت ها و توانمندی های شناختی دانشجویان. کارگاه های اساتید یا پژوهشگران برجسته بینالمللی یا ایرانی مقیم خارج از کشور در حوزه های مرتبط با علوم شناختی سمینارهای در حوزه های کاربردی مهارت ها و توانمندی های شناختی برای مخاطبان خاص (دانشجویان، اساتید، معلمان، مربیان مهد کودک، فعالان اقتصادی، قضات، و مدیران) سمینارهای ترویجی معرفی علوم و فناوریهای شناختی در دانشگاهها سمینار نیم روزه معرفی علوم و فناوریهای شناختی در دبیرستان های کشور |
5 |
حمایت از محققان و فارغ التحصیلان |
ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی در راستای اولویتهای آموزشی مصوب ستاد از فارغ التحصیلان دکتری علوم و فناوریهای شناختی که اقدام به بازگشت به کشور و همکاری با موسسات داخلی میکنند، حمایت میکند.
|
این حمایت تشویقی پس از بررسی، تاًیید و ارزیابی سوابق علمی و مستندات ارائه شدهً محقق توسط موسسات پژوهشی داخلی و یا دانشگاهها، به منظور تایید ارتباط فعالیتهای محقق با علوم و فناوریهای شناختی، به مدت یکسال و به میزان حقوق یک استادیار با پایه شغلی یک می باشد که بصورت سه ماهانه و پس از دریافت گزارش کار به وی پرداخت خواهد شد. |
6 |
حمایت از مقالات ترویجی |
نشریات ترویجی نشریات ترویجی، نشریاتی هستند که به انتشار مطالب علمی اعم از مقالات و گزارشهای علمی ـ فناوری میپردازند. موضوعات مورد حمایت:
|
ضوابط:
مدارک مورد نیاز برای درخواست یک نسخه از نشریه و مقاله / مقالات ترویجی مرتبط نهاد / نویسنده متقاضی |
7
|
حمایت از مقاله ISI |
مقالات چاپ شده در مجله ISI در حوزه علوم شناختی که به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت شده، مشمول این حمایت هستند. تطابق موضوع مقالات با علوم وفناوریهای شناختی در کمیته علمی ستاد بررسی شده و پس از تایید آن مشمول دریافت حمایت تشویقی خواهند شد. |
مدارک مورد نیاز برای درخواست: برای ثبت درخواست در سیستم آنلاین، فایل PDF مقاله چاپ شده در سربرگ مجله و تاییدیه نویسنده مسئول (در صورتی که فرد درخواست دهنده فردی غیر از نویسنده مسئول باشد) مورد نیاز است. |
8 |
حمایت از مقالات علمی پژوهشی داخلی |
مقالات چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی داخلی در حوزه علوم شناختی، مشمول این حمایت هستند. تطابق موضوع مقالات با علوم وفناوریهای شناختی در کمیته علمی ستاد بررسی شده و پس از تایید آن مشمول دریافت حمایت تشویقی خواهند شد. |
مدارک مورد نیاز برای درخواست: برای ثبت درخواست در سیستم آنلاین، فایل PDF مقاله چاپ شده در سربرگ مجله و تاییدیه نویسنده مسئول (در صورتی که فرد درخواست دهنده فردی غیر از نویسنده مسئول باشد) مورد نیاز است |
9 |
حمایت از همایشها و کنگره ها |
کنگره هایی که به معرفی حوزه های نوظهور، ابزارها، و فناوریهای جدید علوم شناختی بپردازند، در اولویت حمایت قرار دارند • کنگره هایی که با همکاری انجمن های مرتبط با علوم شناختی، دانشگاه های مجری دوره های تحصیلات تکمیلی علوم شناختی و یا مراکز علمی و فناوری بین المللی معتبر انجام شود، در اولویت قرار دارند.
|
مدارک مورد نیاز برای درخواست:
|
10
|
حمایت از کمک هزینه سفر اساتید |
ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی برای ارتقاء سطح علمی آموزشی-پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سالانه در دو مقطع زمانی به متقاضیان، کمک هزینه شرکت در کنگرههای علوم و فناوریهای شناختی در خارج از کشور اعطا میکند. این تسهیلات برای شرکت در کنگرههای منتخب ستاد، به واجدین شرایط تعلق میگیرد. |
مرحله اول: ۱- اعلان فراخوان کمک هزینه سفر برای کنگره های منتخب از طریق سایت ستاد ثبت نام متقاضی در سایت ستاد و ایجاد نام کاربری (نکته مهم، لطفا پیش از اتمام ثبت نام از بروز بودن آخرین نسخه رزومه خود اطمینان حاصل کنید.) مرحله دوم: ۵- شرکت در کنگره و ارائه مقاله |
11 |
حمایت از جایزه سفر دانشجویان
|
ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی با هدف ارتقاء سطح علمی آموزشی و پژوهشی دانشجویان دورههای دکتری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، سالانه در دو مقطع زمانی به متقاضیان، کمک هزینه شرکت در کنگرههای علوم و فناوریهای شناختی در خارج از کشور اعطا میکند. |
مرحله اول: ۱- اعلان فراخوان جایزه سفر برای شرکت در کنگره های منتخب از طریق سایت ستاد مرحله دوم: ۶- شرکت در کنگره و ارائه مقاله لازم به ذکر است که مبلغ حمایتی مورد نظر، پس از برگزاری کنگره و دریافت گزارش سفر به متقاضی پرداخت خواهد شد. |
12 |
حمایت از فرصت های مطالعاتی ویژه دانشجویان دوره دکتری تخصصی و دستیاران رشته های تخصصی پزشکی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور
|
ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی جهت توسعه منابع انسانی کیفی و ارتقای سطح علمی آموزشی- پژوهشی دانشجویان دوره دکتری تخصصی و دستیاران رشته های تخصصی پزشکی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در حوزه علوم و فناوری های شناختی به این دانشجویان و دستیاران، فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت در دانشگاه های برتر جهان اعطا می کند |
مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست مرحله اول · فرم تکمیل شده درخواست · رزومه کامل علمی · تصویر صفحه اول کارت ملی · تصویر آخرین مدرک تحصیلی · گواهی اشتغال به تحصیل · توصیه نامه استاد راهنمای اول و دوم دوره دکتری یا دستیاری تخصصی پزشکی · توصیه نامه مدیرگروه محل تحصیل · طرح مقدماتی دوره مطالعاتی مد نظر · مدرک زبان معتبر مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست مرحله دوم · نامه پذیرش دانشگاه مقصد )دانشگاه میزبان خارجی( · نامه استاد خارجی مبنی بر قبول حضور در تیم راهنمای رساله دانشجو به عنوان استاد راهنمای دوم و یا مشاور و تایید این امر توسط استاد راهنمای دانشجو · طرح نهایی دوره مطالعاتی مد نظر |
13 |
حمایت از برگزاری دوره MD-PhD در رشته های علوم شناختی
|
هدف این دوره تربیت متخصصان علوم و فناوری شناختی است که عالوه بر دارا بودن نگرش، معلومات و مهارتهای مورد انتظار رشته تخصصی خود، در زمینههای علوم بالینی، دانش کاربردی و در تولید علم در زمینه علوم و فناوریهای شناختی، تبحر و توانایی داشته باشند و بتوانند تعامالت دو سویه را میان حوزههای علوم پایه و بالینی معطوف بر موضوعات تخصصی ترجمانی )Translational )در زمینه علوم و فناوریهای شناختی ایجاد نمایند. توانایی مورد انتظار از دانشآموختگان این دوره، مجموع تواناییهای برنامههای دوره دکترای تخصصی PhD در علوم و فناوریهای شناختی و دکترای حرفهای پزشکی MD است. |
طرح پذیرش دانشجو باید از طرف استاد راهنمای اول )متقاضی پذیرش دانشجوی PhD-MD )برای ستاد ارسال گردد. · متقاضیان دریافت حمایت باید طرح خود را جهت دریافت حمایت از پذیرش دانشجوی PhD-MD حداقل 8 ماه قبل از پذیرش دانشجو، تسلیم ستاد کرده باشند. · درخواستهای رسیده در کمیته مشترک آموزش و پژوهش ستاد و با حضور نمایندگان دانشگاههای متقاضی مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد، طرحهای پذیرفته شده برای تصویب نهایی در دانشگاههای میزبان ابالغ میگردد و نتیجه نهایی تصویب طرح از طریق دانشگاه میزبان به اطالع استاد متقاضی خواهد رسید. · مبلغ تشویقی هر سه ماه یکبار بعد از دریافت گزارش پیشرفت تحصیلی دانشجو که به تأیید اساتید راهنما و ستاد رسیده باشد، در وجه دانشجو، اساتید راهنما، و مؤسسه مجری به طور جداگانه پرداخت میگردد. · استاد راهنمای متقاضی بایستی هر سال گزارشی از روند پیشرفت کار برای ستاد ارسال نماید. |
14 |
اعطای اعتبار پژوهشی به اساتید همکار علمی ستاد توسعه ی علوم و فناوری های شناختی
|
هدایت علمی فعالیتهای ستاد توسعهی علوم و فناوریهای شناختی متکی بر همکاری علمی خبرگان این حوزه است. لذا جهت قدردانی از همکاری علمی اساتید با این ستاد، ارتقاء کیفیت و سرعت داوریها، ارائهی مشاوره به مجریان طرحهای پژوهشی، ترویج و توسعهی منابع انسانی، ستاد توسعهی علوم و فناوریهای شناختی به اساتید همکار علمی خود اعتبار پژوهشی اعطا میکند |
اعتبار پژوهشی برای هر استاد همکار علمی ستاد متناسب با همکاری علمی ایشان با ستاد هر 91 ماه محاسبه و اعالم میگردد. 1-9 سقف اعتبار پژوهشی اختصاص یافته در هر دوره 91 ماهه 8303330333 ریال است. امتیاز الزم جهت کسب این اعتبار 9333 واحد است. 1-9 دریافت اعتبار پژوهشی در هر دوره 91 ماهه منوط به کسب حداقل اعتبار پژوهشی 1303330333 ریال است. تبصره :9 در صورتی که اعتبار پژوهشی کسب شده در دورهی 91 ماهه کمتر از مقدار حداقل مندرج در بند 1-9 باشد، امتیاز مربوطه ذخیره شده و در دورهی بعدی محاسبه میشود. تبصره :1 ستاد مجاز است سقف اعتبار پژوهشی اختصاص یافته در هر دورهی 91 ماهه را بنابر نیاز خود به میزان همکاریهای علمی، تا مبلغ یکصد میلیون ریال افزایش دهد |
رویدادهای آتی با مشارکت ستاد:
- رویدادهای دادهکاوی با رویکرد شناخت اجتماعی و دادههای علوم اعصاب شناختی- (آبان ماه 1402)
- بوت کمپ بازیهای شناختی- (آذر ماه 1402)
- همکاری با پلتفرمهای بینالمللی حوزه ارزیابی، ارتقا و توانبخشی شناختی (ذیل کلان پروژه سلامت شناختی دیجیتال)- (دی ماه 1402)
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر فونت: